کوزوو: نامه به رزمندگان آب / کوزوو / مناطق / خانه

[ad_1]

تصویر برگرفته از مستند "آب حیات" توسط پاول بورتسکی یک روستای اردنی در یک منطقه نیمه بیابانی را به تصویر می کشد

تصویری از مستند پاول بورتسکی “آب زنده”


از کوههای کوزوو تا بیابانهای اردن ، مبارزه برای آب یکسان است. تفسیر فیلمساز مستند پاول بورتسکی

(نوشته اصلی توسط کوزوو 2.0 در 13 آگوست 2021)

آب روابط را زنده می کند. چه در حال حرکت در منظره و چه در زیر زمین ، این یک فضای مشترک متحرک است که می تواند اختلافات خشونت آمیزی را برانگیزد یا فرصتی برای ایجاد صلح بصری ایجاد کند. در قرن 21 ، حفاظت از آب و دیپلماسی محیط زیست در قلب هرگونه سیاست سالم ، حساس به داده و حساس به آب و هوا قرار خواهد گرفت. در اصل ، یک سیاست آگاهانه از نظر اجتماعی و زیست محیطی وجود دارد یا هیچ سیاستی وجود ندارد ، یا بهتر بگوییم فقط یک جنبش سیاسی وحشیانه است.

نبردهای آبی که توسط شهروندان در روستاهای بیتی یا استرپچه در کوزوو و در روستاهای بادیه نشین در اردن صورت می گیرد تا چه اندازه نشانه های شکست دولت-ملت و نابودی قریب الوقوع زندگی روستایی است؟ دولت ها در سازگاری و کاهش تغییرات آب و هوایی کجا اشتباه می کنند؟ و مستندها در این مورد چه کاری می توانند انجام دهند؟

از سال 2016 ، من دکتری مردم شناسی مدیریت آب را دنبال می کنم ، که برای آن کمبود آب و نقش زیرساخت ها در “تضمین ثبات” در شرایط ناپایدار فزاینده را تحلیل می کنم. به هر حال ، من در اردن کار کردم ، اگرچه کشوری بیابانی است ، اما از نظر مسائل مدیریت آب شباهت های چشمگیری با کوزوو دارد.

طلای آبی ، ضایعات و غارت

یک چیز از همان ابتدا مشخص شد: شهروندان این رژیم نیمه مستبد تحت تهدید افزایش امنیت در گفتمان آب زندگی می کنند. از آنجا که ایالت در اینجا قصد دارد “برای زیردستان خود تأمین كند” ، مردم باید اجازه دهند كه فرمانروایان مردسالار كار خود را انجام دهند. به عبارت دیگر ، آب باید جریان یابد. در صورت لزوم ، آنها باید تصمیمات تکنولوژیکی رادیکال بگیرند تا از تنش های سیاسی اجتماعی جلوگیری کنند.

پادشاهی اردن Disi Water Conveyance را در سال 2014 تکمیل کرد ، یک سیستم حمل و نقل آبی که مرزهای جنوبی کشور را با شمال شهری سریع در حال رشد متصل می کند. این پروژه با علم به اینکه بعید به نظر می رسد دولت بتواند برداشت بیش از حد آب از سفره های شمالی را متوقف کند (به دلیل عملکرد ضعیف کشاورزی ، سرقت آب در مقیاس بزرگ و روابط قبیله ای) ، این پروژه زمان زیادی به طول انجامید.

با نزدیک به 1.4 میلیون سوری که در نزدیکی خویشاوندان خود در سرزمین های شمالی پناهنده شده اند ، بزرگترین اقدام زیربنایی در تاریخ مدرن این کشور در نهایت نیازهای اساسی و ارزشهای بشردوستانه همبستگی پان عربی را یکسان کرده است.

در جنوب ، در صحرای وادی روم ، دور از شهرهای شلوغ ، سفره های آب مخفی زیر کوههای ماسه سنگی کم ارتفاع روز را نجات می دهد. مشکل این است که این “آب دیسی” یک منبع فسیلی تجدید ناپذیر ، “طلای آبی” نبوی ، یکی از ارزشمندترین سفره های زیرزمینی در منطقه است ، اما عمر محدودی دارد.

متأسفانه ، آگاهی کامل از این “عملیات معدن” تنها در حال حاضر به مردم محلی رسیده است ، زمانی که منبع ارزشمند معیشت آنها در حال حاضر با انقراض آهسته تهدید می شود.

رودخانه را بکشید

آیا این داستان دراماتیک ، پیش درآمد مستند من ، آشنا به نظر می رسد؟ در حال آماده شدن برای سفر من در ماه آگوست به DokuFest در Prizren ، جایی که مستند من “آب زنده” نمایش داده شد ، من در مورد شرایط بالکان تعجب کردم و تصمیم گرفتم از وضعیت آب در کوزوو و کل منطقه مطلع شوم.

با نگاهی به پرونده آبراهه های کوه های شرر و ساخت نیروگاه های آبی کوچک ، از استقامت مردم بیتی و استرپس متاثر شدم: آنها در مستند من صحنه هایی از تظاهرات وحشیانه حقوق آب در اردن را به یادم آوردند.

این شهروندان با دفاع از حقوق تضمین شده بین المللی خود در مورد آب سالم و ایمن ، برای چیزی بسیار بیشتر از رفاه فردی تلاش می کنند. آنها برای یکپارچگی اکولوژیکی پارک ملی و اصول حکمرانی خوب جامعه محور می جنگند.

گذار به انرژی سبز؟

قضاوت بر اساس دانش محدود من ، به نظر می رسد که ریشه همه مشکلات ، تعریف نادرست از انرژی های تجدیدپذیر ، برنامه ریزی استراتژیک ضعیف و حتی بدتر اجرای میدانی بدون نظارت باشد. به نظر می رسد موضوع مشترک نادیده گرفتن عمدی هزینه های اجتماعی و زیست محیطی در توسعه نیروگاه های آبی کوچک است.

پارادوکس مسئله شار ، انگیزه اولیه ای است که به این پروژه ها داده می شود: گذار از منابع انرژی تجدید ناپذیر مضر برای محیط زیست به “انرژی سبز”. معاهده اتحادیه انرژی اروپا متعهد است کوزوو تا سال 2020 25 درصد از انرژی مصرفی شهروندانش را از منابع تجدیدپذیر از جمله برق آبی ، بادی ، خورشیدی یا زیست توده تولید کند.

اما چرا یک کشور بسیار فقیر تصمیم می گیرد این معادله را با استفاده از انرژی برق آبی حل کند ، که علاوه بر همه چیز به چرخه باران و ذوب برف بستگی دارد؟ علاوه بر این ، چرا بیشتر 77 محل ساخت و ساز بالقوه در مناطق دارای ارزش طبیعی خاص واقع شده اند؟ چرا اداره محیط زیست با پارک ملی کوه های شرق ، که رودخانه های آن قرار است بسیاری از نیروگاههای آبی ، سبز و زیبا را تغذیه کند ، مشورت نکرده است؟

ضرب المثل قدیمی می گوید پول را دنبال کنید. همانطور که برخی از مطالعات به درستی اشاره کرده اند ، دقیقاً ارتقاء سیستماتیک “گذار سبز” سریع اتحادیه اروپا و درآمد تضمین شده برای اپراتورهای خصوصی است که می تواند بسیار جذاب باشد. این امر کارکنان دولت را کور کرده و در نهایت منجر به خصوصی سازی مخفی امکانات می شود.

به همین دلیل است که از شهروندان محلی در مورد مسائل مربوط به آینده خود به میزان کافی مشورت نمی شود؟ پس از آن ، یک کمیسیون دولتی ویژه برای مطالعه پروژه ها ایجاد شد. با این حال ، طرح اصلی قطع نشد. به همین دلیل است که با یک فکر به جشنواره می روم: آیا عدالت محیطی و اجتماعی تضمین می شود؟

درس مردم شناسی زیرساخت ها

منابع به چه کسی توزیع می شود و از چه کسی گرفته می شود؟ کالاهای عمومی و خصوصی و به نفع چه کسانی خواهد بود؟ کدام جوامع باید برای زیرساخت های مورد نیاز برای تولید مثل فیزیکی و اجتماعی مبارزه کنند؟ اینها برخی از موضوعات فوری وعده زیرساخت ها هستند ، کتاب تأثیرگذار درباره ریاضت و آسیب پذیری توسط نیهیل آناند ، آشیل گوپتا و هانا آپل.

اگر بخواهم بر چیزی تأکید کنم ، این درک است که زیرساخت یک فضای خنثی نیست. در عوض ، از کتاب فوق الذکر وام می گیریم: “زیرساخت ها مکان های مهمی هستند که از طریق آنها اجتماعی بودن ، حکومت و سیاست ، انباشت و سلب مالکیت ، نهادها و آرزوها شکل می گیرد ، اصلاح و تحقق می یابد.”

نشان دادن نحوه استفاده از زیرساخت های مادی ، از جمله جاده ها و خطوط لوله ، خطوط برق و فاضلاب و غیره ، به عنوان زمینه ای برای تولید انرژی ، می تواند منجر به قرار گرفتن عمیق در معرض نژادپرستی ، استعمار و نابرابری روزمره شود.

وقتی می بینیم که استانکو و الیزابت کنار رودخانه خالی لپنتز ایستاده اند ، یا علی و حسین در شن های قرمز رنگ در بالای آبخوان دیسی زانو زده اند ، همه چیز را به واقعیت بازگردانده ، می پرسیم: آیا دولت-ملت به طور ضمنی از این جوامع دست می کشد؟ آیا به دلیل سوءمدیریت است یا به دلیل “برنامه ریزی برای ترک زیرساخت های مورد تأیید دولت” ، همانطور که روت گیلمور در گلگاگ طلایی خود با اشاره به سیاست زندان کالیفرنیا بیان کرده است؟

نمونه های بسیار زیادی در تاریخ وجود دارد که در آن دموکراسی ها از قدرت زیستی خود استفاده کرده و برخی از زندگی ها را کمتر از دیگران ارزشمند کرده اند. متأسفانه ، مگر اینکه آلاینده های اصلی دنده خود را عوض کنند ، جنوب اروپا و خاورمیانه در چند سال و دهه های آینده خشک تر و گرم تر می شوند.

توسعه حوادث شدید آب و هوایی فشار بیشتری را بر دولتها وارد می کند تا ارزشهای حقوق بشر و بحثهای دموکراتیک را برای راحتی قربانی کنند. داستانهای افرادی که در آستانه تغییرات شتابان زندگی می کنند می توانند به معنای واقعی کلمه در یک وضعیت شگفت انگیز یک شبه فرو روند. به همین دلیل است که توجه به سیاست های آب ، دیپلماسی زیست محیطی و انواع جدید قصه گویی در مورد این موضوعات باید امروزه در مرکز توجه قرار گیرد.

چه در کوههای کوزوو و چه در صحرای اردن ، یک خط لوله ساده شامل تعامل نیروهای فرهنگی ، اجتماعی ، تکنولوژیکی و اقتصادی است. بدون شک ، این موارد پیچیده هستند و همیشه نمی توان به راحتی تشخیص داد که چه چیزی باید بهتر انجام می شد یا چگونه می توان برنامه ها را در حال حاضر اصلاح کرد. اما یک چیز روشن است. حتی اگر ما به دلایل درست بسازیم ، راه حل های جزئی که بر اعداد اشتباه تکیه می کنند و توسط شرکت کنندگان اشتباه اعمال می شوند ، می توانند به راحتی آنچه را که قرار بود تقویت کنند ، از بین ببرند: پایداری محیط اجتماعی-اجتماعی.

تنها با استفاده از متخصصان تحصیل کرده ، متعهد و از نظر اخلاقی قوی ، با برنامه ریزی جامع (از پایین به بالا ملاقات از بالا به پایین) و رسانه های سازگار با محیط زیست ، می توان از درگیری های غیرمولد جلوگیری کرد و توسعه اقتصادی را به پایدارترین شکل ادامه داد.

پاول بورتسکی (پراگ ، 1986) یک انسان شناس اجتماعی و مردم نگار سمعی و بصری است. برنده بورسیه عالی سوئیس ، وی در حال حاضر دانشجوی دکتری در دانشگاه برن است. پل در فعالیت های اجتماعی خود ، رهبری سازمان تحقیقاتی Anthropictures را بر عهده دارد ، بر برنامه فیلم EthnoKino نظارت می کند و شبکه مردم شناسی کاربردی اروپایی را سازماندهی می کند. فیلم های پاول “سولاریس” (2015) و “در باغ شیطان” (2018) بر فرهنگ مصرف کننده در استونی و موضوع استعمارزدایی در جمهوری دموکراتیک عرب صحراوی متمرکز بود. آب زنده (2020) اولین مستند فیلم بلند او است.

ترجمه النا مولیکلا

تا جایی که ممکن است نظرات قبل از انتشار عمومی توسط کارکنان ما بررسی می شود. زمان مورد نیاز برای این عملیات ممکن است متفاوت باشد. به سیاست ما بروید

نظرات وبلاگ طراحی شده توسط



[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *