دولت الکترونیکی در بوسنی و هرزگوین: امکان استفاده / بوسنی و هرزگوین / مناطق / خانه


صفحه کلید کامپیوتر


دولت الکترونیکی برای اروپای جنوب شرقی نیز فرصتی است تا شفافیت بیشتر ، حقوق بیشتر و دموکراسی بیشتر را تضمین کند. صرفه جویی در منابع مصاحبه

سیمونا زلی است مدیر نوآوری که در تعاونی محتوای باز . دومی یک شرکت تعاونی ترنتینو است که راه حل های وب را برای دیجیتالی کردن خدمات عمومی توسعه می دهد. اخیراً ، سیمونا زلی مسئول تجزیه و تحلیل وضعیت دولت الکترونیکی در سه شهرداری بوسنی و هرزگوین بود: Prijedor ، Zavidovici و Mostar. این مطالعه تحت انجام شد برنامه توسعه سرزمین که شاملانجمن پروژه Prijedor ، میز ترنتینو با بالکان و استان خودمختار ترنتو. با او مصاحبه کردیم.

من ابتدا با معرفی مسائلی که با آنها روبرو خواهیم شد شروع می کنم ، منظور از دولت الکترونیکی چیست؟

اصطلاح دولت الکترونیکی به استفاده از فن آوری های نوآورانه در فرایندهای اداری مربوط می شود که ادارات دولتی برای ارائه خدمات به شهروندان انجام می دهند. گسترش سریع اینترنت و فن آوری های شبکه ، خدمات آنلاین را به عنوان روش اصلی ارائه خدمات در دسترس قرار داده است. نمونه هایی از این نظر اکنون بی شمار هستند و بیانگر این ایده هستند که فن آوری های جدید شهروندان را قادر می سازد تا پیشخوان های مجازی ایجاد کنند ، که مانند شمارنده های فیزیکی معمولی ، به یک مرکز خدمات تبدیل می شوند: از وب سایت های سازمانی گرفته تا درگاه های سرزمینی در کل ، از فقط نمایش خدمات اطلاعاتی به خدمات معاملات که در آن شهروندان می توانند بصورت آنلاین پرداخت کنند. با این حال ، دولت الکترونیکی تنها با رایانه سازی مدیریت دولتی همزمان نیست. درست است كه صحبت از دولت الكترونيكي درست باشد زماني كه استفاده از تكنولوژي هاي ديجيتال در PA به طور واضح نشان دهنده كمك به بهبود خدمات نهايي ارائه شده به مصرف كنندگان – شهروندان و مشاغل و به عنوان بهبودي زندگي دموكراتيك كشور باشد.

و منبع باز به چه معناست؟

در مورد تعریف منبع باز می توان به تعریف منتشر شده توسط بنیاد نرم افزار آزاد (FSF) ، نرم افزار رایگان را نرم افزاری تعریف می کند که به کاربران نهایی آزادی استفاده ، مطالعه ، اشتراک و اصلاح چنین نرم افزاری را می دهد. اصطلاح “آزاد” در مفهوم “آزادی بیان” بکار می رود ، نه “آزاد”.

در اینجا چهار آزادی نرم افزار رایگان آورده شده است: آزادی اجرای برنامه به دلخواه ، برای هر هدفی ، آزادی مطالعه نحوه کار برنامه و اصلاح آن بر اساس نیاز شما ، آزادی توزیع نسخه بنابراین می توانید به نسخه بعدی کمک کنید ، آزادی توزیع نسخه نسخه های اصلاح شده دیگران. به این ترتیب می توان به کل جامعه فرصت بهره مند شدن از تغییرات را داد. دسترسی به کد منبع پیش نیاز این امر است.

بسیاری بر این باورند که هم نرم افزار رایگان و هم منبع آزاد به شما امکان استفاده از نرم افزار رایگان و بدون هیچ گونه دارایی معنوی را می دهد ، بدتر از این من ممکن است آنها را به دلخواه خود استفاده ، کپی و اصلاح کنم ، اما مسلم نیست که این نرم افزار کاملاً خالی از محدودیت های مالکیت معنوی یا مجوزهایی نیست که باید به نویسندگانی که چنین نرم افزاری ایجاد کرده اند پرداخت شود. بارزترین مزیت منبع باز این است که نرم افزار به صورت رایگان توزیع می شود.

وی اخیراً در پروژه ای از انجمن پروژه ها در پریژدور ، ATB و استان خودمختار ترنتو شرکت کرده و سه شهرداری بوسنی را زیر نظر دولت الکترونیکی قرار داده است. عمده ترین مشکلاتی که به وجود آمد چه بود؟

در Prijedor و Zavidovići و Mostar ، تعهد قابل توجهی در سالهای اخیر برای توسعه اینترانت آنها و بنابراین شبکه ارتباطات داخلی وجود داشته است. از سوی دیگر ، توسعه وب سایت های شهرداری و خدمات عمومی دیجیتال ارائه شده از طریق وب سایت های مدیریت عمومی همچنان ضعیف تر است. من می خواهم تأکید کنم که مورد دوم مشکلی است که تقریباً در همه جای اروپا مشاهده می شود وقتی که صحبت از خدمات دیجیتال عمومی می شود ، زیرا حتی در اتحادیه اروپا هنوز خطوط نظارتی وجود دارد که باید توسعه دولت الکترونیکی را تضمین کنند. در کاربرد آنها می جنگد.

یک مثال مشخص از محتوای مقررات اروپا؟

به عنوان مثال چارچوب نظارتی اروپا و کشورهای اتحادیه اروپا ، دولت های دولتی را موظف می کنند از نوع خاصی از فناوری برای تضمین طیف وسیعی از حقوق شهروندان و همچنین اطمینان از برقراری ارتباط سیستم های رایانه ای با یکدیگر استفاده کنند.

به عنوان مثال ، این کار اصولی را تحت فشار قرار می دهد فقط یک بار، به معنای واقعی کلمه “فقط یک بار” و این بدان معنی است که شهروندان باید فقط یک بار اطلاعات خود را وارد کنند و در این مرحله گفتگوی عمومی این موضوع را تشخیص می دهد و شهروند هربار مجبور نیست اطلاعات را وارد کند.

اما همچنین تصریح می کند که کلیه نرم افزارهای استفاده شده توسط دولت عمومی باید باشد متن باز قابل استفاده مجدد این بدان معنی است که دولت ها باید راه حل هایی را انتخاب کنند که در کاتالوگ راه حل های قابل استفاده مجدد قابل استفاده هستند و از آنجا شروع می کنند تا آنها را با نیازهای خود سازگار کنند.

با بازگشت به تحقیق میدانی که انجام دادید ، چگونه انجام شد؟

رویکرد از نوع ترکیبی بود.

برای بررسی اولیه از دو ابزار استفاده شد: یک نظرسنجی کلی مربوط به زمینه چارچوب نظارتی ملی در بوسنی و هرزگوین و تجزیه و تحلیل وب سایت های سه شهرداری متمرکز بر این اقدام. علاوه بر این ، به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت فعلی و ظرفیت دولت های محلی برای توسعه خدمات الکترونیکی دولت الکترونیکی و دیجیتال ، تصمیم بر این شد که با استفاده از پرسشنامه های ساختاریافته ، نظرسنجی انجام شود که به هر 3 شهرداری ارسال شد. مشارکت بوسنی و هرزگوین در این پروژه ، و کمپین تعامل در محل برای تکمیل پرسشنامه توسط سه آژانس محلی دموکراتیک مستقر در این شهرها دنبال شد.

نتایج نظرسنجی اولیه با داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه ها مقایسه شد ، داده هایی که به ما امکان می دهد سه شهرداری موستار ، پریژدور و زاویدوویچی را در کدام مرحله از توسعه دولت الکترونیکی مشخص کنیم. بنابراین از پرسشنامه ها در دو جهت استفاده شد: به عنوان داده های تحلیلی برای تحقیق و به عنوان داده هایی که قادر به آشکار کردن “درک شهروندان” هستند.

آیا اختلاف زیادی بین خدمات واقعی و درک شهروندان وجود داشت؟ هنگام مقایسه این دو داده مهمترین عناصر کدامند؟

نه تصور شهروندان مطابق با وضعیت واقعی توسعه دولت الکترونیکی در سه شهرداری شرکت کننده در این اقدام است که از نظر فنی ما “تعامل یک طرفه” را تعریف می کنیم.

به طور خاص ، هم داده های به دست آمده از پرسشنامه ها خطاب به شهروندان و هم اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه های آدرس داده شده به ادارات دولتی ، یافته های نظر سنجی های کتابشناسی انجام شده در نظرسنجی های اولیه در مورد فقدان خدمات دیجیتالی واقعی دولت عمومی را تأیید می کند: در واقع ، شهروندان هیچ سرویس دیجیتال واقعی در دسترس نیست ، زیرا سایت های شهرداری عمدتا اطلاعات ساکن را ارائه می دهند یا به ندرت امکان بارگیری فرم ها را به شما می دهند و سایت های سازمان های مختلفی که در این نظرسنجی شرکت می کنند بیشتر سایت های اطلاعاتی هستند تا سیستم عامل خدمات.

داده های مربوط به وضعیت توسعه دولت الکترونیکی در سه شهرداری اگر از آنچه در پرسشنامه های استفاده شده از شهروندان برای استفاده از خدمات دیجیتال موجود آمده است ، اهمیت بیشتری پیدا کنند. در واقع ، این پرسشنامه ها استفاده ضعیف شهروندان از وب سایت های شهرداری را نشان می دهد.

جنبه این مطالعه چیست که شما را نسبت به واقعیت بوسنی بیشتر متحیر کرده است؟

به سوال “آیا شهرداری در شهر شما وب سایتی دارد؟” بسیاری از شهروندان هنوز “من نمی دانم” پاسخ می دهند و این بدان معنی است که آنها هرگز از وب سایت شهرداری حتی برای اهداف کاملاً آموزنده استفاده نکرده اند.

آیا محتوای باز ، استفاده مجدد ، قوانین اروپایی بهبود یافته می تواند پیشرفت قابل توجهی در دولت الکترونیکی و حقوق شهروندی در جنوب شرقی اروپا را نیز تضمین کند؟

پاسخ در تاریخچه تعاونی من کار می کنم ، محتوای باز است. پانزده سال پیش ، هنگامی که این تعاونی تاسیس شد ، این موضوعات مانند بیگانگان به نظر می رسید. ابتدا در ترنتینو ، و بعداً در سایر زمینه های سرزمینی ، برخی از شهرداری های متوسط ​​و استان خودمختار ترنتو این فرصت را به ما دادند تا آنچه را که توسعه یافته است تجربه کنیم و اکنون – بسیار اخیر – به ما دو شرکت اروپایی دیگر اعطا شده است چالش نوآوری دیجیتال که هدف آنها شناسایی محصولات نوآورانه بر اساس بود راه حل های باز و قابل استفاده مجدد ارائه شده توسط کمیسیون اروپا.

بنابراین ، به سوال باز می گردیم: به لطف این ابزارهای قابل استفاده و قابل استفاده مجدد ، شهرداری های بوسنی می توانند راهی سریع برای ادغام با استانداردهای اروپایی طی کنند و شهروندان از این مزیت بهره مند می شوند. و این شهرداری ها می توانند با صرفه جویی و اطمینان از کارایی بیشتر این کار را انجام دهند.

امسال OBCT 20 سال را جشن می گیرد. به ما در ادامه سفر کمک کنید ، و در نزدیکی جامعه خود باشید که شامل خبرنگاران ، فعالان جامعه مدنی ، محققان دانشگاه ، دانشجویان ، مسافران ، تماشاگران و همه خوانندگان ما است. مشترک شدن در OBCT!

نظرات ، تا آنجا که ممکن است ، توسط کارمندان ما قبل از اعلام عمومی بررسی می شود. زمان مورد نیاز برای این عملیات ممکن است متفاوت باشد. به خط مشی ما بروید

نظرات وبلاگ



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *